Artikkeli: Uutiset 2013–2018

7.11.2016 klo 22:44

Vasemmiston tavoite toteutuu, ratikka rakennetaan

Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja , apulaispormestari Mikko Aaltonen  totasi vasemmistoliiton olevan valmis tekemään päätöksen ratikasta.
Raitiotiehankkeen vastustajat yrittivät jarruttaa päätöstä maratonpuheilla. Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja Mikko Aaltonen totesi heti kokouksen aluksi vasemmiston olevan valmis päättämään.

 

Teksti: SINIKKA TORKKOLA, kuva: ANTTI YRJÖNEN
Tampereen kaupunginvaltuusto päätti äänin 45 puolesta, 21 vastaan ja yksi tyhjä aloittaa raitiotien ensimmäisen vaiheen, eli linjan Pyynikintorilta Tampereen yliopistolliselle sairaalalle ja Hervantaan, rakentamisen. Kaikki vasemmistoliiton valtuutetut äänestivät ratikan rakentamisen puolesta.

Ratikka on ekologinen, esteetön, vähävaraistenkin saavutettavissa oleva ja ennen kaikkea sujuva liikenneväline, mikä kannustaa yhä useampia käyttämään joukkoliikennettä, tiivisti valtuutettu Varpu Jutila vasemmistoliiton valtuutettujen näkemykset päätöksestä.

Myös kaikki vihreät valtuutetut äänestivät rakentamisen puolesta. Kokoomuksen ja sosiaalidemokraattien valtuustoryhmät hajosivat äänestyksessä. Perussuomalaiset, kommunistit, keskustalaiset, kristillisdemokraatit sekä Tampereen puolesta -ryhmittymä vastustivat rakentamista.

Vasemmistoliitolle päätös merkitsee yhden keskeisen tavoitteen toteutumista. Tampereen vasemmisto on kannattanut raitiotien rakentamista jo pitkään. Edellisissä kuntavaaleissa 2012 Tampereen vasemmisto asetti raitiotien rakentamisen tavoitteekseen.

– 2000-luvun alkupuolella puhuttiin pikaratikasta ja olimme silloin jo hankkeen takana, kertoo Sirkkaliisa Virtanen vasemmiston raitiotielinjauksista.

Sähkölaitosta ei myydä

Päätöstä edelsi yli viiden tunnin monipolvinen keskustelu, jossa valtuustosalissa lentelivät totuusarvoiltaan hyvinkin erilaiset väitteet. Yksi sitkeimmistä on väite, jonka mukaan ratikan rakentaminen tullaan rahoittamaan sähkölaitoksen myynnillä. Väite sähkölaitoksen myyntiaikeista ei pidä paikkaansa.

– Tampereen taloudessa ei ole sellaista ongelmaa joka ratkeaisi sähkölaitoksen myynnillä. Vaikka ratikka on iso investointi, se ei edellytä sähkölaitoksen tai minkään muunkaan Tampereen kaupungin omaisuuden myymistä, totesi apulaispormestari Mikko Aaltonen.

Keskustelun tuoksinassa näytti unohtuneen se perusasia, että kaupungin omaisuuden, kuten sähkölaitoksen, myynti edellyttää aina valtuuston päätöstä.

– Vasemmistoliitto ei hyväksyisi sähkölaitoksen myymistä, jos sellaista joku esittäisi. Nykyisillä poliittisilla voimasuhteilla sähkölaitoksen myyminen ei ole mahdollista, sillä vasemmistoliiton lisäksi monet muutkin ryhmät vastustaisivat myymistä, totesi Aaltonen.

Tulevaisuuden liikenneratkaisu

– Puhe Tampereesta ylivelkaantuneena kuntana on vastuutonta puhetta. Tampere on suurista kaupungeista vähiten velkaantunut, kommentoi Ulla-Leena Alppi väitteitä, joiden mukaan ratikkapäätös romahduttaisi kaupungin talouden.

Alppi korosti, että raitiotien rakentamiseen tarvittavia varoja ei oteta kaupungin muista toiminnoista, sillä ratikka rakennetaan lainarahalla. Käyttömenoihin kaupunki ei ota lainaa.

Rakennushankkeisiin kaupunki saa lainaa hyvin edullisilla ehdoilla ja kiinteällä korolla. Mikko Aaltonen muistuttaakin raitiotien olevan taloudellisesti perusteltu hanke myös siksi, että  rakennushankkeet lisäävät kaupungin vero- ja kaavoitustuloja.

Keskustelun tuoksinassa toistuivat väitteet ratikasta syrjivänä ja vanhanaikaisena liikennemuotona. Hanketta syytettiin myös huonosta valmistelusta. Sirkkaliisa Virtanen oli toista mieltä. Hän kiitteli monipuolisesta valmistelusta.

Virtanen arvioi vahvan runkolinjan luovan myös bussireittien kehittämiselle edellytykset. Hänen mukaan olennaista on tarkastella  reittien kattavuutta, vuorotiheyttä ja aikataulujen luotettavuutta.

– Ratikka ei ole erillinen hanke vaan yksi osa joukkoliikennettä, johon kuuluu myös dieselbussien muuttuminen pikkuhiljaa sähköbusseiksi, tiivisti Virtanen.

Lue lisää:

Raitiotie (Tampereen kaupungin verkkosivut)

Ratikka, raha, velka ja korot  (Mikko Aaltosen blogikirjoitus 4.11.2016)

 

Asiasta aiemmin Vasen Kaistassa:

Ratikkapäätös siirtyi marraskuulle (24.10.2016)

Sirkuksen sijaan asiallista arvokkuutta valtuustoon (24.10.2016)

Kaupunginhallitus näytti vihreää valoa Tampereen raitiotielle (3.10.2016)

Kyllä ratikalle (28.9.2016)

Pispalan reitti hävisi Paasikiventien reitille (16.6.2014)

Ratikassa on järkeä (16.6.2014)

Ratikka kulkemaan Pispalan valtatietä (29.5.2014)

Ratikan kyydissä: seuraavaksi Hakamettä (12.12.2013)

Kommentteja: 2

  1. Erikoinen otsikko.
    En ole vasemmistoa ja toiveeni toteutui. Oikeasti päätös antaa hyvät mahdollisuudet kestävään kaupunkikehitykseen pitkälle tulevaisuuteen.

    1. Tampereen vasemmistolla on ratikka ollut jo pitkään tavoitteena ja sen eteen on myös tehty töitä. Tavoite siis toteutuu, mutta tottakai samaa asiaa ovat tavoitelleet monet muutkin poliittiset toimijat. Hyvä niin, saatiin päätös tehdyksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *